به گزارش شهرآرانیوز، لَری پِیج و سِرگئی بِرین، بنیانگذاران گوگل، عاشق شوخی بودند، بهطوریکه بهمحض راهاندازی شرکت خود در ربع قرن پیش، هرساله، در روز اول آوریل (۱۳ فروردین) شروع به ارائه ایدهها و شوخیهای عجیبوغریب خود میکردند؛ مثلا یک سال گوگل یک آگهی استخدام در مرکز تحقیقاتی کوپرنیک در کره ماه منتشر کرد؛ یک سال دیگر، این شرکت اعلام کرد که قصد دارد ویژگی «استیکرهای معطر» را در موتور جستوجوی خود راهاندازی کند.
ولی این دو نفر ۲۰ سال پیش تصمیم گرفتند در روز اول آوریل از چیزی رونمایی کنند که هیچکس باورش را هم نمیکرد. این سرویس جدید Gmail نام داشت که به هر حساب کاربری خود یک گیگابایت فضای ذخیرهسازی، آن هم بهصورت رایگان، ارائه میداد.
البته نباید این مقدار فضای ذخیرهسازی را با پیشرفتهای عصر گوشیهای آیفون با حافظه داخلی یک ترابایت مقایسه کرد؛ این حجم از فضای ذخیرهسازی برای ایمیل در آن زمان خیلی غیرعادی بود و برای ذخیره حدود ۱۳۵۰۰ ایمیل کافی بود، حالآنکه بقیه سرویسهای ایمیل همچون یاهو و مایکروسافت ظرفیت ذخیرهسازی تنها ۳۰ تا ۶۰ ایمیل را پشتیبانی میکردند؛ این یعنی اینکه جیمیل ۲۵۰ تا ۵۰۰برابر فضای ذخیرهسازی بیشتر برای ایمیل فراهم کرده بود.
علاوه بر این جهش کوانتومی در فضای ذخیرهسازی، سرویس جیمیل به فناوری موتور جستوجوی گوگل نیز مجهز شد تا کاربران بتوانند بهسرعتِ هرچهتمامتر اطلاعات موردنظر خود را از بین ایمیلهای قدیمی پیدا کنند. همچنین، اولین بار جیمیل بهطور خودکار ایمیلهای مرتبط با یک موضوع را به هم متصل میکرد تا همهچیز بهگونهای جریان یابد که گویی یک مکاتبه واحد است.
این نحوه رونمایی از این سرویس جدید گوگل بخشی از جذابیت ماجرا بود، ساختن محصولی که مردم باور نکنند ممکن است واقعی باشد. حتی برخی از خبرگزاریها همچون آسوشیتدپرس هم بهشک افتاده بودند تا اینکه گزارشگر خود را به دفتر لَری پِیج فرستادند.
لَری پِیج، که در آن زمان فقط ۳۱ سال داشت، صندوق ایمیلهای ورودی یا همان اینباکس جیمیل را با یک طراحی شیک نشان داد که با سرعت زیادی در مرورگر قدیمی مایکروسافت اکسپلورر کار میکند. او، علاوه بر این، اشاره کرد که دکمه حذف یا delete دیگر از نوار ابزار اصلی برداشته شده، چرا که فضای ذخیرهسازی جیمیل آنقدر زیاد است که اساسا نیاز نیست این گزینه جلوِ چشم باشد.
سرویس جیمیل اکنون حدود یکمیلیارد و ۸۰۰میلیون حساب فعال دارد که هرکدام از آنها حالا ۱۵ گیگابایت فضای ذخیرهسازی رایگان دارند. اگرچه این فضای ذخیرهسازی ۱۵برابر بیشتر از مقدار اولیه آن شده است، برای بسیاری از کاربرانی که بهندرت سراغ پاکسازی حسابهای خود میروند همچنان کافی نیست.
انباشت ایمیلها، عکسها و سایر محتواهای دیجیتال باعث شده تا گوگل، اپل و سایر شرکتها برای کسب درآمد به فروش ظرفیت اضافی ذخیرهسازی روی بیاورند؛ برای مثال، شرکت گوگل برای ۲۰۰ گیگابایت فضای ذخیرهسازی بهازای هر سال ۳۰ دلار و برای ۵ ترابایت فضای ذخیرهسازی ۲۵۰ دلار دریافت میکند.
جیمیل از چندین جنبه دیگر نیز نقش یک بازیساز را ایفا کرده است و به اولین سنگبنای گسترش امپراتوری اینترنت ورای موتور جستوجوی محبوب آن تبدیل شده است، به این صورت که بعد از ارائه سرویس جیمیل Google Maps و Google Docs هم پا به عرصه گذاشتند. گوگل سپس خرید سایت ویدئویی یوتیوب و بهدنبال آن معرفی مرورگر کروم و سیستمعامل اندروید گوشیهای هوشمند را هم در دستور کار خود قرار داد.
اما انحصار اولیه جیمیل در فراهمآوردن چنین فضای ذخیرهسازی بزرگی برای ایمیلها باعث شد تا در آن سالها تقاضای شدیدی برای دعوتنامههای دستنیافتنی ثبتنام جیمیل ایجاد شود، چنانکه یک دارنده جیمیل، برای ارسال دعوتنامه افتتاح حساب کاربری به دیگران، در وبسایت eBay تا ۲۵۰ دلار تقاضا میکرد.
اگرچه با آنلاینشدن شبکه مراکز داده عظیم گوگل ثبتنام در جیمیل هم رفتهرفته آسانتر شد، این شرکت تا سال ۲۰۰۷ که بهعنوان هدیه روز ولنتاین به روی جهان باز شد هر کاربری را در این سرویس ایمیل نمیپذیرفت.
چند هفته بعد از آن، در روز اول آوریل سال ۲۰۰۷ میلادی، گوگل از ویژگی جدیدی تحت عنوان Gmail Paper گفت که به کاربران این فرصت را میداد تا آرشیو ایمیل خود را روی «کاغذهای بازیافتی ۹۴درصد بزاق سویای ارگانیک» چاپ کنند و سپس ارسال کند. البته کاملا واضح است که شرکت گوگل در آن زمان دوباره شوخیاش گرفته بود.
منبع: یورونیوز